fbpx

Strömavbrott lördag 20 juli

Uppdatering 24 juli klockan 13.30

Nu fungerar sms-tjänsten igen

Det fel som orsakade att många abonnenter inte fick någon sms-avisering i samband med helgens strömavbrott är nu åtgärdat.

– Det var ett programmeringsfel som orsakade att sms-tjänsten inte fungerade tillfredsställande. Nu är det åtgärdat och vi har fått löfte om att tjänsten ska fungera framöver, säger Thomas Zielinski, talesperson för Gotlands Elnät.

Helgens strömavbrott som varade i två timmar och berörde som mest 25 000 abonnenter var det första större avbrottet på två år.
– De senaste årens satsningar på att stärka elnätet har lett till att antalet strömavbrott mer än halverats, vilket är bra, säger Thomas Zielinski

Under veckan har tekniker arbetat vidare med att reparera och byta ut den teknik som orsakade avbrottet.
– Vi räknar med att vara klara med åtgärderna under veckan. Allt fungerar som det ska och det finns i nuläget inte någon förhöjd risk för strömavbrott kopplat till helgens händelse. Som en extra försiktighetsåtgärd kommer vi även att inspektera ledningarna på den aktuella sträckan med helikopter, säger Thomas Zielinski.

Den störningskarta som finns på Geabs hemsida har uppdaterats med tydligare instruktioner.
– Vi har förtydligat hur man ska göra för att få en bättre överblick och hoppas att det ska vara ett stöd när man som kund besöker sidan. Tanken är att vi framöver ska jobba vidare med att förbättra visualiseringen för att göra kartan så optimal och användarvänlig som möjligt, säger Thomas Zielinski.

Uppdatering 21 juli klockan 13.23

Vi beklagar att informationen kring gårdagens strömavbrott inte nådde alla berörda. Vi ska se över händelsen och arbeta för att sms-tjänsten ska fungera bättre framöver.

Vad hände? Under lördag eftermiddag drabbades ön av ett omfattande strömavbrott som varade i cirka två timmar. Strömmen återställdes vid 18.30 efter att ett tekniskt fel i en brytare åtgärdats.

Varför fick inte alla kunder information via sms? Vi har nyligen uppdaterat vår avbrottstjänst med sms-utskick och driftinformation på webben. Tyvärr fungerade inte tekniken som förväntat vid gårdagens stora händelse. Vi skickade ut cirka 23 000 sms, men de nådde inte alla mottagare. Vi beklagar det och ska naturligtvis utreda vad som gick fel och vidta åtgärder för att det inte ska hända igen.

Varför var det svårt att nå oss per telefon? Under störningen fokuserade vi på att lokalisera och åtgärda felet för att få strömmen tillbaka så fort som möjligt. Detta medförde långa telefonköer och en del svårigheter att nå oss. Vi arbetar på att förbättra vår tillgänglighet vid framtida strömavbrott.

 


 

Uppdatering 20 juli klockan 18.43.

Felet är nu avhjälpt och strömmen är tillbaka hos samtliga abonnenter. Strömavbrottet orsakades av ett tekniskt fel i en brytare.

 


 

Uppdatering 20 juli klockan 18.14.

Under lördag eftermiddag inträffade ett omfattande strömavbrott som berörde ett stort antal abonnenter runt om på ön. Just nu pågår arbetet med att bygga upp elnätet och hitta vad felet kan bero på. För närvarande berörs cirka 1 900 abonnenter. Som mest berördes cirka 25 000 av strömavbrottet.

❗️ Aktuell störningsinformation kommunicerar vi löpande här: gotlandsenergi.se/elnat/stromavbrott

Om cookies: Vi använder cookies för att förbättra upplevelsen för dig. Läs mer om hur du hanterar cookies.