fbpx
Sök
Generic filters
Exact matches only

Vanliga frågor och svar

Här har vi samlat svar på vanliga frågor som kan uppstå i samband med mätarbytet

Varje lägenhet, villa och fritidshus har en elmätare som mäter elförbrukningen. Gotlands Elnät äger mätaren och ansvarar för att mäta din elförbrukning. Vi läser av mätaren och efter det får du en elräkning baserad på din elanvändning.

Från 2025 ska samtliga Sveriges elmätare uppfylla nya funktionskrav efter beslut av regeringen. För att möta kraven byter vi nu ut alla elmätare till smarta elmätare.

  • Den är förberedd för att du ska kunna se din förbrukning mer frekvent, och ger möjlighet för dig att vara aktiv och koppla på klimatsmarta lösningar för energieffektivisering.
  • Du kan få en bättre överblick och kontroll över din elanvändning och styra din användning över dygnet.
  • Elmätaren registrerar även energi- och elkvalitetsdata, vilket gör det mycket lättare att finna orsaker till försämrad elkvalitet.
  • Den är förberedd med en anslutningsport där du kan ansluta utrustning från tredje part för olika energitjänster.
  • Vissa tjänster kommer kunna fjärrstyras så att vi kan hjälpa dig utan att behöva skicka ut en tekniker.
  • Det kommer bli enklare att ansluta en solcellsanläggning till elnätet då elmätaren både kan registrera uttag och inmatning till elnätet.

Projektet pågår under perioden 2022- 2024 och vi kommer att byta elmätare områdesvis. Löpande information och en mer detaljerad tidplan hittar du här på hemsidan (uppdateras löpande). Vi kommer dessutom att avisera när vi kommer till ditt område med ett brevutskick i god tid innan det är dags för bytet.

För att mätarbytet ska ske så smidigt som möjligt vänligen se till att dina kontaktuppgifter är uppdaterade via Mitt GEAB

Installation är planerad att ske under perioden 2022- 2024. Processen ser lite olika ut beroende på var elmätaren är placerad på din fastighet. Vi har anlitat vår partner Idola Mätteknik för att genomföra mätarbytet hos dig. Cirka sex veckor innan det är dags att byta din elmätare kommer vi att kontakta dig med mer praktisk information för mätarbytet.

Din anläggning lämnas på samma sätt som den var före mätarbytet. Ifall din anläggning är frånslagen när Idola kommer och ska göra mätarbytet kommer Idola även att lämna din anläggning frånslagen efter att mätarbytet är klart.

För att vi ska kunna nå dig på ett smidigt sätt inför och under mätarbytet behöver du kontrollera att din e-postadress och ditt telefonnummer är korrekt.

Det gör du enklast genom att logga in på Mitt GEAB via vår hemsida.

 

Nej, kostnaden ingår i nätavgiften.

Den typ av mätare vi sätter upp har en HAN-port av modell RJ12 som gör det möjligt för dig att ansluta kompatibel utrustning för energitjänster från en tredjepartsleverantör. Du väljer själv om du vill aktivera porten.

Använd elmätarens brytare för att bryta strömmen istället för anläggningens huvudströmbrytare eller huvudsäkring. Då behåller Gotlands Elnät kontakt med din elmätare och kan läsa av mätaren och registrera om du får strömavbrott.

– Håll inne i 5 sekunder för att slå av strömmen.

– Håll inne i 5 sekunder för att slå på strömmen.

OBS! Om brytaren inte går att trycka in, vrid då brytaren så att pilen pekar mot ikonen med hänglåset högst upp.

Ställ gärna en fråga

Vi finns på plats för att besvara dina frågor. Se vad andra har frågat om tidigare, läs svaren eller ställ din egen fråga om elmätarbytet.

Om cookies: Vi använder cookies för att förbättra upplevelsen för dig. Läs mer om hur du hanterar cookies.