Strömavbrott
Här hittar du information om aktuella strömavbrott, hur du felsöker och felanmäler, och får avbrottsinformation.
Här hittar du information om aktuella strömavbrott, hur du felsöker och felanmäler, och får avbrottsinformation.
Om ditt strömavbrott är registrerat visas det på kartan, och vi arbetar på att lösa det. Ingen felanmälan behövs.
För att få mer information om strömavbrottet, klicka på markeringen. Om flera områden är berörda, zooma in på kartan med plussymbolen (+) för att se omfattningen.
Har du ett pågående strömavbrott som inte syns på kartan? Ibland kan felet som orsakar strömavbrottet lösas enkelt. Vi hjälper och guidar dig att felsöka.
En utlöst jordfelsbrytare innebär att det är ett fel på någon elektrisk utrustning i din anläggning t.ex kaffebryggare, brödrost, dammsugare, kyl/frys eller liknande.
En jordfelsbrytare brukar finnas på samma ställe som dina gruppsäkringar men kan även vara placerad vid elmätaren. Ett garage kan till exempel ha en egen jordfelsbrytare. Återställ i så fall brytaren och kontrollera om elen fungerar normalt efter det. Om jordfelsbrytaren inte går att koppla på igen finns det ett fel i din anläggning.
Kontrollera dina säkringar och se om någon har löst ut. Säkringarna i din elcentral sitter normalt placerad i hallen, källaren, grovköket eller garaget.
• Har du automatsäkringar så kan någon av dessa behöva slås på.
• Har du porslinssäkringar kan du kontrollera om någon säkring löst ut eller ser ut att vara trasig. Byt gärna ut alla säkringar mot nya eller byt plats på befintliga säkringar för att se om det blir någon skillnad.
Bege dig till ditt mätarskåp där elmätaren finns. Ditt mätarskåp är ofta placerat på fasaden eller vid din tomtgräns. Kontrollera och om möjligt byt dina tre huvudsäkringar i ditt mätarskåp. Skulle en huvudsäkring (L1, L2 och L3) vara trasig så saknas motsvarande symbol på elmätaren.
I den här filmen går vi igenom vad du bör kontrollera innan du felanmäler strömavbrottet till oss.
Om du fortfarande saknar ström efter att du gjort felsökningen anmäler du strömavbrottet till oss. Felanmälan har öppet dygnet runt, anmäl via telefon 0498 – 28 50 00.
Använd vår kostnadsfria sms-tjänst för att få information om både planerade och oförutsedda strömavbrott. För att använda vår tjänst, behöver du kontrollera eller lägga till ditt mobilnummer på ”Mitt Geab” (Mina Sidor).
Här har vi samlat tips och info som du kan ha nytta av inför eller under ett pågående strömavbrott.
Här ger vi dig råd om hur du kan skydda dig själv och dina apparater vid åsk- och blixtoväder.
Om cookies: Vi använder cookies för att förbättra upplevelsen för dig. Läs mer om hur du hanterar cookies.