Dina kostnader för el består av flera delar. Här förklarar vi vad elnätsavgiften är, vad du betalar för och vad som ingår.
Grunden i vårt uppdrag som elnätsföretag är att se till att alla våra kunder har tillgång till el. Som elnätskund är du ansluten till elnätet i Sverige. Ett elnät som finansieras gemensamt av alla som använder det.
Vi står inför en ny elektrifieringsvåg i Sverige. Uppskattningsvis kommer det behövas dubbelt så mycket el år 2045 jämfört med idag. Vi som elnätsföretag förväntas möta den snabba utvecklingen genom rekordstora investeringar i elnätet för att omställningen ska kunna vara möjlig. Din elnätsavgift är det som finansierar den här omställningen, och vårt uppdrag är att göra så mycket nytta som möjligt för varje krona.
För att du ska ha el när du behöver det, krävs ett väl rustat elnät på Gotland som alltid levererar, alltid fungerar. Ett elnät blir aldrig färdigt, det måste hela tiden underhållas och utvecklas. Se här vad elnätsavgiften täcker.
Stolpar, elledningar och annan teknisk utrustning behöver regelbunden tillsyn för att säkerställa att elen når fram till ditt hem. Underhållsarbetet pågår hela tiden, då utrustning med tiden slits, behöver service och till slut måste bytas ut. Vi övervakar elnätet 24 timmar om dygnet, året runt via egen driftcentral och har beredskap för att snabbt avhjälpa eventuella fel. Vid stora störningar satsar vi alla resurser på snabb felavhjälpning och röjning.
Vi driver hundratals projekt för att bygga ut och förbättra elnätet på ön. Vi genomför bland annat riktade underhållsåtgärder mot störningsdrabbade områden där vi ofta ersätter ledningar i luften med kabel i mark för att nätet ska bli mer tåligt mot väder och vind. Läs mer om våra aktuella projekt här
Elnätet genomgår en omställning och förbereds för en växande andel elfordon, etablering av nya elintensiva industrier och bostadsområden. Parallellt sker också omställning till mer lokal förnybar elproduktion. Vi bygger bland annat in ny förbättrad teknik, för säkrare och mer effektiv drift och för att du som kund ska kunna producera och sälja din egen el.
Vi har tidigare höjt elnätsavgiften för att underhålla och uppgradera elnätet, och vi förstår att det kan kännas som samma motivering återkommer. Vi vill därför vara tydliga med vad vi har gjort hittills och varför ytterligare höjningar är nödvändiga.
Elnätsavgiften höjs på grund av ett omfattande investeringsbehov i Gotlands elnät för att säkerställa en trygg och hållbar elförsörjning. Vi måste både kunna ansluta mer elproduktion och fler fastigheter. Dessutom är en stärkt elförsörjning avgörande för både Gotlands krisberedskap och totalförsvar.
Samtidigt påverkar de ökade kostnaderna för entreprenörer och material våra investeringar, då vi befinner oss i ett högt prisläge. Allt detta gör att vi behöver justera elnätsavgiften för att möta dessa utmaningar och säkerställa ett robust elnät för Gotlands framtid.
Vi har stor förståelse för att avgiften påverkar våra kunder, särskilt i en tid när många har det ekonomiskt tufft. Vi arbetar för att hålla nere kostnaderna där vi kan, men dessa investeringar är nödvändiga för att vi ska kunna säkra en trygg och stabil elleverans, och för att Gotland ska kunna fortsätta växa och utvecklas.
Nej, elnätsavgiften går till att finansiera underhåll, uppgraderingar och utbyggnad av elnätet – vilket är nödvändigt för att säkerställa en trygg elförsörjning för hela ön. Vår prioritet är ett stabilt och modernt elnät, inte att öka vinsterna.
Nej, kunder som har nytt eller kraftigt ökat elbehov betalar genom en anslutningsavgift. Den som använder elnätet mest betalar också mest via sin elnätsavgift. Som kund betalar du för underhåll och förbättringar av redan befintligt elnät. Dessa åtgärder och investeringar är nödvändiga för att öka leveranssäkerheten och för att säkerställa att elnätet fungerar effektivt och stabilt med få avbrott.
Elnätet på Gotland står inför nya utmaningar:
Vi tar all kritik på stort allvar. Som ett lokalt bolag, med cirka 160 kompetenta medarbetare, är vårt ansvar stort – både för öns elförsörjning men också för Gotlands framtid. Alla vi som jobbar på Geab bor här, lever här och påverkas precis som våra kunder av de beslut vi tar. Som elnätsföretag är vi också noggrant reglerade av Energimarknadsinspektionen, som säkerställer att våra avgifter är rimliga och att alla våra investeringar är motiverade. Vi har alltså inte friheten att höja priser utan noggrann granskning och godkännande.
Det finns ungefär 300 elnätsområden i Sverige som drivs av olika företag och alla elnät har olika förutsättningar. Till exempel är elnäten olika gamla, det är olika långt mellan kunderna, terrängen ser olika ut och antalet kunder att fördela kostnader på varierar. För varje elnätsbolag räknas intäktsramar fram som styr exakt hur stor avgift just det elnätsbolaget får ta ut av sina kunder. Om ett elnätsbolag exempelvis lagt mindre resurser på underhåll och investeringar eller haft många/långa strömavbrott kan det resultera i att Energimarknadsinspektionen låter elnätsbolaget ta ut en lägre elnätsavgift än den de tagit ut tidigare. Om ett elnätsbolag istället investerar i att bygga ett robust elnät och har få avbrott kan de få ta ut en högre elnätsavgift.
Elräkningen består i huvudsak av tre delar:
1. Skatter och avgifter utgör ungefär hälften av elräkningen. Redovisas på din elnätsfaktura och bestäms av riksdagen.
2. Elhandelspris är priset du betalar till ett elhandelsföretag för den el du använder. Du kan själv påverka priset genom att teckna ett elavtal med valfritt elhandelsföretag.
3. Elnätsavgiften betalas till elnätsföretaget. Den består av en fast abonnemangskostnad som bygger på hur stor huvudsäkring ditt hushåll har. Ju större huvudsäkring, desto dyrare elnätsavgift. Den rörliga delen är en överföringsavgift, det vill säga kostnaden för att transportera elen till hushållet. Du kan påverka din elnätsavgift genom att till exempel byta till en mindre storlek på huvudsäkringen och sänka din elförbrukning.
För att elen ska fungera i ditt hem behöver du två olika avtal.
Ett elhandelsavtal behövs för att du ska kunna börja använda elen i ditt hem. Det kan du teckna med valfri leverantör, ett så kallat elhandelsföretag. Elavtalet är det som främst reglerar hur mycket du betalar för själva elen som du använder, till exempel varje gång du tänder en lampa eller använder spisen.
Elnätsavtalet tecknar du med det elnätsföretag som äger nätet och elledningarna där du bor, din nätägare. Du kan inte välja nätägare själv eftersom det bara finns en nätägare per område runt om i landet. Det är din nätägare som äger, bygger och underhåller elnätet där du bor. På Gotland är det Gotlands Elnät AB som äger och underhåller elnätet.
Om ditt elhandelsföretag och din nätägare ingår i samma koncern får du oftast en faktura där samtliga elkostnader redovisas, såväl för elnät som för elhandel.
Du kan inte välja elnätsföretag eftersom det är kopplat till vem som äger elnätet där du bor, men du kan påverka elnätskostnaden genom att justera din huvudsäkring till en storlek som matchar din elförbrukning. Detta kan sänka abonnemangsavgiften. Du kan också minska överföringsavgiften genom att använda mindre el.
Se här vilka specifika elnätspriser som gäller för dig eller ditt företag.
Med vårt 7 000 km långa elnät transporterar vi el till ca 43 000 kunder på Gotland.
Vi jobbar kontinuerligt med olika projekt i vårt nätområde i syfte att förbättra och förstärka elnätet på Gotland.
Om cookies: Vi använder cookies för att förbättra upplevelsen för dig. Läs mer om hur du hanterar cookies.