Efter fyra års intensivt arbete har vi nu bytt ut samtliga 43 000 elmätare hos våra kunder till nya, smarta modeller. Den nya elmätaren ger kunden möjlighet att få bättre kontroll på sin elanvändning. Projektledarna Jimmy Fransson och Isabel Palm berättar om projektets bakgrund, utmaningar och det fina samarbetet med kunderna.
Jimmy, vad handlade projektet om?
– Tänk dig att byta ut alla elmätare på hela Gotland – ja, precis alla! Det var precis vad detta projekt gick ut på. Bakgrunden ligger i ett nytt lagkrav som träder i kraft i januari 2025. Det började med ett EU-direktiv, men de nya elmätarna visade sig ge mycket mer än bara en uppfylld lagstiftning. De erbjuder en hel del fördelar för både oss som elnätsleverantör och för våra kunder. För kunderna innebär det att de kan se sin elförbrukning var tionde sekund och göra smartare val för att spara energi och pengar. För oss som elnätsleverantör skapar de nya elmätarna förutsättningar för en ännu mer stabil och effektiv drift av elnätet. Vi kan nu felsöka och hantera många uppgifter på distans, något som både förbättrar vårt arbete och effektiviserar vardagen, säger Jimmy Fransson.
Så här stora projekt brukar stöta på utmaningar. Hur hanterade ni dem?
– Den största utmaningen var mängden elmätare som skulle bytas ut på kort tid. Här spelade vårt samarbete med Idola en avgörande roll, då de genomförde majoriteten av bytena ute hos kunderna. Projektet startades under pandemin, vilket medförde leveransförseningar från fabriken. Till slut lyckades vi få två flygplan med elmätare som möjliggjorde en snabb start, och resterande leveranser kom med båt successivt.
En annan utmaning var att nå och byta elmätare hos ”sommargotlänningarna” – fastighetsägare som inte alltid befinner sig på ön. Tack vare ett bra samarbete mellan oss och kunderna kunde även detta lösas smidigt, säger Jimmy Fransson.
Kundernas positiva respons
Idolas projektledare Isabel Palm berättar om hur kunderna tog emot elmätarbytet:
– Majoriteten av kunderna har varit nyfikna och positiva. Vi har mötts av en varm attityd och fått uppleva en stark gotländsk gemenskap. Grannar har samverkat med varandra och tillsammans med vårt gotländska team från Idola. Kunderna har bjudit på fantastiska möten med historier, fika och till och med egenodlade grönsaker. Det har varit en glädje att få vara en del av detta projekt, som präglats av samarbete och gemenskap, avslutar Isabel Palm.
Vill du veta mer om den smarta elmätaren och elmätarbytet kan du läsa om det här