fbpx
Generic filters
Exact matches only

Din el vid flytt

 När du ska flytta till eller inom Gotland behöver du anmäla din flytt till oss för att elen ska fungera i din nya bostad. 

Att tänka på

Som kund har du två olika avtal för din el – ett elnätsavtal som tecknas med det elnätsföretag som äger elledningarna i ditt område (på Gotland är det Gotlands Elnät AB) samt ett elhandelsavtal som du tecknar med valfritt elhandelsföretag. Båda avtalen avslutas automatiskt när du anmäler din flytt hos oss.

När du flyttar ut

När du flyttar ut anmäler du din flytt till vår kundservice genom att ladda ner och fylla i blanketten ”Anmälan ägarbyte” nedan. Blanketten ska vara oss tillhanda minst 10 dagar i förväg för att allt ska hinna bli klart i tid. Både ditt gamla elnäts- och elhandelsavtal avslutas automatiskt på den angivna flyttdagen.

När du flyttar in

När du flyttar in är det viktigt att du tecknar ett nytt elhandelsavtal med valfritt elhandelsföretag. Gör du inget aktivt val av elhandelsföretag får du ett så kallat anvisat avtal som ofta är dyrare än andra elavtal.

Du kan välja att ta med dig ditt befintliga elhandelsavtal när du flyttar. Är du redan kund hos Gotlands Elförsäljning kan du enkelt flytta ditt befintliga avtal genom att kontakta vår kundservice.

Flyttpackning

Ditt anläggnings-ID

För att hjälpa dig att få el till din fastighet behöver vi ditt anläggnings-ID som är 18 siffror långt och börjar på 735 999 103 xxx xxx xxx.

Du hittar ditt anläggnings-ID på din faktura eller på din elmätare. Du kan också kontakta din hyresvärd, den du köpt din bostad av, eller fråga oss.

Vid dödsfall

Gäller avtalsöverlåtelsen ett dödsbo använd denna blankett. 

När du flyttar till eller inom Gotland anmäler du din flytt via Geabs kundservice genom att ladda ner och fylla i blanketten ”anmälan ägarbyte” på vår webbplats. Anmälan ska vara oss tillhanda minst 10 dagar i förväg för att allt ska hinna bli klart i tid. För detta betalar du en administrativ kostnad på 150 kronor inkl. moms. Avgiften debiteras på din första faktura för ditt nya abonnemang.

Elnätsavtalet, som är det bärande avtalet, hanteras alltid först när du ska göra förändringar av dina elavtal vid en flytt.

Ja, det kan du. För att ta med ditt nuvarande avtal i flytten behöver du ringa oss på 0498 – 28 50 00. Vill du hellre teckna ett nytt elavtal till ditt nya boende så ser du våra olika avtalsförslag här.

Ja, det går bra. Ditt inflytt- och utflyttsdatum är inte beroende av varandra. Du kan exempelvis välja inflyttsdatum för den nya fastigheten till den 1 juli och utflyttsdatum på den gamla från 15 juli eller tvärtom.

Det finns tyvärr inget enkelt sätt att skriva över ett elhandelsavtal på någon annan. Det smidigaste är att personen som ska bo kvar i fastigheten tecknar ett nytt avtal med oss efter att den andra personen flyttat ut. Vid överlåtelse av ett elhandelsavtal behöver även elnätsavtalet skrivas över. Fyll då i vår blankett ”anmälan, ägarbyte” på både utflyttande (sambon som flyttar ut) och inflyttande kund (personen som bor kvar).

För att elen ska fungera i ditt hem behöver du två olika avtal.

  • Elnätsavtalet tecknas med det elnätsföretag som äger stolpar och elledningar i ditt område, på Gotland är det Gotlands Elnät AB. De levererar elen fram till din dörr.
  • Elhandelsavtal tecknas med det elhandelsföretag som du köper elen av. De är dem som du köper din el som du förbrukar av.

Har du ett elhandels- och elnätsföretag som ingår i samma koncern så får du oftast bara en faktura. Annars får du normalt två fakturor – en från elnätsföretaget och en från elhandelsföretaget.

Vi berättar gärna mer om våra elavtal och hjälper dig att hitta rätt.

Om cookies: Vi använder cookies för att förbättra upplevelsen för dig. Läs mer om hur du hanterar cookies.