fbpx

Uppdaterad tjänst vid strömavbrott. Ny version lanseras vecka 17 för snabbare och mer tillförlitlig information. Läs mer och se vanliga frågor här.

Strömavbrott

Här hittar du information om aktuella strömavbrott, hur du felsöker och felanmäler, och får avbrottsinformation.

Om ditt strömavbrott är registrerat hos oss syns en markering på kartan. Det betyder att vi jobbar på felet och du behöver inte anmäla det. För att läsa mer om avbrottet klickar du på markeringen på kartan.

Om ditt strömavbrott inte syns på kartan

Om du är delvis utan el kan det bero på att en säkring har gått, antingen en huvudsäkring eller en säkring i din elcentral (kallas också proppskåp).
Kontrollera dina säkringar och jordfelsbrytare

Säkringarna i din elcentral sitter normalt placerad i hallen, källaren, grovköket eller garaget.

• Har du automatsäkringar så kan någon av dessa behöva slås på.

• Har du porslinssäkringar kan du kontrollera om någon säkring löst ut eller ser ut att vara trasig. Byt gärna ut alla säkringar mot nya eller byt plats på befintliga säkringar för att se om det blir någon skillnad.

• Kontrollera om jordfelsbrytaren löst ut. Återställ i så fall brytaren och kontrollera om elen fungerar normalt efter det. Om jordfelsbrytaren inte går att koppla på igen finns det ett fel i din anläggning.

Har grannen ström är det troligen ett fel på din anläggning och inte ett avbrott på elnätet. Bor du i hus kan du kontrollera din huvudbrytare och dina huvudsäkringar. 

Kontrollera huvudbrytaren

Det brukar finnas en huvudbrytare för att enkelt bryta all ström i bostaden. Kontrollera att den är i tillslaget läge.

 

Kontrollera huvudsäkringarna

Kontrollera och om möjligt byt dina tre huvudsäkringar i ditt mätarskåp. Ditt mätarskåp är ofta placerat på fasaden eller vid din tomtgräns.

Om du är fortsatt strömlös efter att ha felsökt din anläggning ber vi dig att felanmäla strömavbrottet till oss. Ha gärna ditt kund- eller anläggningsnummer redo.

Strömavbrott och felanmälan

Felanmäl strömavbrottet till Geabs driftcentral,  öppet dygnet runt: 0498-28 50 00

Om du har andra frågor kan du vända dig till vår kundservice.

Få sms vid strömavbrott

Använd vår kostnadsfria sms-tjänst för att få information om både planerade och oförutsedda strömavbrott. För att använda vår tjänst, behöver du kontrollera eller lägga till ditt mobilnummer på ”Mitt Geab” (Mina Sidor). 

warning_call_geab

Tips vid avbrott

Här har vi samlat tips och info som du kan ha nytta av inför eller under ett pågående strömavbrott.

När det åskar

Här ger vi dig råd om hur du kan skydda dig själv och dina apparater vid åsk- och blixtoväder.

Gotlands Energi - Fossilfria Elavtal från Gotland

Ersättning

Om du har fått skador som uppkommit vid strömavbrott kan du ha rätt till ersättning. 

Om cookies: Vi använder cookies för att förbättra upplevelsen för dig. Läs mer om hur du hanterar cookies.