Uppdatering 4 mars.
Flygningen är nu avklarad över samtliga orter (Hemse, Klintehamn, Slite och Visby).
Uppdatering 3 mars.
Ett nytt försök med termografering är planerat att genomföras under natten till måndag 4 mars.
Uppdatering 1 mars.
Vi fick avbryta gårdagens termografering på grund av dålig sikt. Nytt försök planeras till nästa vecka. Håll dig uppdaterad via vår hemsida.
För första gången kommer Geab att besikta fjärrvärmenätet på ön med hjälp av flygplan och värmekamera. Flygningen planeras genomföras under natten till fredag den 1 mars.
– Syftet är att få en bra överblick över fjärrvärmenätets skick och upptäcka eventuella läckor för att kunna åtgärda energiförluster i god tid, säger Carl Fernegård, projektledare på Geabs värmeenhet.
Termografering
Besiktningen genomförs med hjälp av ett mindre propellerflygplan utrustat med en avancerad värmekamera, en teknik som kallas termografering. Flygplanet kommer att flyga och fotografera på cirka 800 meters höjd, fram och tillbaka över områdena Hemse, Klintehamn, Slite och Visby. Carl är förhoppningsfull:
– Detta blir den första gången vi använder denna teknik för att inspektera hela Gotlands fjärrvärmenät. Totalt handlar det om cirka 12 mil fjärrvärmerör som ska fotograferas, och med flygplan får vi en imponerande räckvidd på relativt kort tid.
Bäst när det är kallt och natt
Flygningen är planerad till natten mot fredag den 1 mars, men kan skjutas upp vid ogynnsamt väder. För att termograferingen ska ge bästa resultat krävs optimala förhållanden med kallt och klart väder samt relativt snöfri mark. Detta gör att temperaturförändringar i marken, som uppstår om det finns läckor under jord, blir lättare att se. Av den anledningen meddelas flygningen med relativt kort varsel.
– Inför flygningen informerar vi polis, flygledning och P4 Gotlands trafikredaktion. För uppdateringar om eventuella schemaändringar, besök vår hemsida, säger Carl.
Flyger nattetid
Flygningen sker nattetid eftersom man letar efter väldigt små temperaturskillnader där föremål som är varma i förhållande till sin omgivning, såsom körande bilar eller reflektioner från solens strålar, kan ge liknande signaler som en potentiell läcka.
– För att minimera risken för felaktiga signaler genomförs flygningen under natten. Ett brummande ljud kan höras när flygplanet passerar men jag hoppas att det inte ska störa din nattsömn, avslutar Carl.
Frågor och svar
Varför gör ni detta nu, misstänker ni att en läcka finns?
Besiktningen görs i förebyggande syfte för att lokalisera och åtgärda eventuella läckor . Genom regelbunden flygtermografering av ledningarna kan vi även övervaka trender över nätet och hitta sektioner som är mer i behov av underhåll än andra. På så sätt säkerställer vi fjärrvärmenätets långsiktiga hållbarhet och effektivitet.
Varför flyger ni bara över Hemse, Klintehamn, Slite och Visby?
Det gör vi eftersom dessa fyra orter är de platser där våra fjärrvärmeverk och närliggande fjärrvärmenät är lokaliserade.
Varför används inte drönare?
Drönare är inte lika effektiva som flygplan på grund av deras begränsade räckvidd och kapacitet. Termografering med drönare skulle kräva betydligt fler nätter för att genomföra besiktningen jämfört med ett flygplan. Dessutom är drönarflygningar ett betydligt dyrare alternativ än flygplan, vilket gör det mindre kostnadseffektivt.
Hur länge pågår arbetet?
Vi planerar att vara klara på en natt. Flygningen beräknas ta cirka 2 timmar över Visby, 20 minuter över Slite, 20 minuter över Klintehamn och 20 minuter över Hemse.
Avsändare: Gotlands Energi AB