fbpx
Generic filters
Exact matches only

Våra 18 kundlöften

1. Dokumenterat ledningssystem

Vi ska ha dokumentation som beskriver rutiner för hur man efterlever samtliga krav i certifieringskriterierna.

2. Allmänna avtalsvillkor

Vi ska tillämpa de allmänna avtalsvillkor som branschen och Konsumentverket kommit överens om.

3. Särskild hänsyn till utsatta kunder

Vi ska inte ingå avtal med konsumenten om det finns anledning att anta att konsumenten har svårt att förstå innebörden och konsekvenserna av att ingå ett elhandelsavtal.

4. Tydlig avsändare

Det ska tydligt framgå för kunden vilket elhandelsföretag som säljer produkten/tjänsten och vilken verksamhet företaget bedriver.

5. Avtal endast med nätkund

Vi kan endast sluta avtal med nätkund.

6. Avtalsingående vid telefonförsäljning

Vi ska vid uppsökande telefonförsäljning få en skriftlig accept
från konsument på lämnat anbud för att avtalet ska vara giltigt.

7. Enkel och korrekt beskrivning av produkten

Det ska tydligt framgå vilken produkt och/eller tjänst som vi erbjuder kunden. Produkten och/eller tjänstens huvudsakliga egenskaper ska beskrivas på ett enkelt och korrekt sätt innan avtal ingås.

8. Tydlig och rätt prisinformation

Kunden ska kunna förstå vilka komponenter i elpriset som kan förändras under avtalstiden och vilka fasta påslag som tillkommer. I det fall priset inte kan anges i förväg ska det tydligt och klart framgå hur priset beräknas.

9. Fullmaktshantering

I de fall fullmakter används ska kunden få tydlig information om dess innebörd och omfattning.

10. Information innan leveransstart

Kunder som skrivit avtal med ett nytt elhandelsföretag ska i rimlig tid i förväg informeras om att avtalet träder ikraft. Detsamma gäller om avtal som löper ut.

11. Ångerrätt

Konsumenten ska informeras om sin ångerrätt av elhandelsföretaget. Ångerrätten gäller även situationer då annan part ingått avtal med konsumenten för elhandelsföretagets räkning.

12. Konsumentens rättigheter och klagomålshantering

Konsumenten har rätt att vända sig till direkt till oss för att få hjälp med klagomål och information om sina rättigheter.

13. Säljarens kundservice och tillgänglighet

Kunden får inom rimlig tid hjälp vid frågor till sitt elhandelsföretag.

14. Underleverantör

Vi ansvarar för att underleverantörer/återförsäljare följer de krav som ställts i certifieringen.

15. Utbildning

Vi ska se till att man har kvalificerad personal med kunskap om certifieringskriterierna och elmarknadens funktion, i synnerhet de regelkrav som elhandelsföretagen ska beakta.

16. Kreditvärdighet

Vi ska ha finansiell stabilitet och god kreditvärdighet, och kunna uppvisa en offentlig årsredovisning, inte ha betalningsanmärkningar eller konkursengagemang.

17. Åtskillnad

Det är viktigt för elhandelsföretag som ingår i en koncern där även elnätsföretag ingår att respektera de gränser som finns för överföring av information mellan olika koncernföretag och att inte medvetet eller omedvetet dra fördel av koncernförhållandet på ett sätt som strider mot regelverket.

18. Utse ansvarig på individnivå

Vi ska utse en person som ansvarar för vår certifiering, en s.k. certifieringsansvarig. Den certifieringsansvariga ska bevaka att certifieringskriterierna uppfylls.

Om cookies: Vi använder cookies för att förbättra upplevelsen för dig. Läs mer om hur du hanterar cookies.