Här nedan har vi listat vanliga frågor och svar om din fiberanslutning och dina bredbandstjänster.
Geab har fibernät över stora delar av ön. Fyll i en intresseanmälan på vår hemsida så återkommer vi till dig med besked om din fastighet kan anslutas till Geabs fibernät.
Geab kan leverera tillfälliga fiberanslutningar till i stort sett hela Visby. Fyll i en intresseanmälan på vår hemsida så återkommer vi till dig.
Du måste beställa internet och andra bredbandstjänster från de tjänsteleverantörer du finner på bredbandsportalen.
Du kan få internet, telefoni, tv och smarta tjänster via din fiberkabel. Tjänsterna beställer du direkt från någon av våra tjänsteleverantörer. Du kan se tjänsteleverantörer och aktuella kampanjer via vår bredbandsportal.
Du kan välja bland följande leverantörer:
Kärt barn har många namn. Fiberkonverter är den box som (oftast) sitter där din fiberanslutning kommer in i ditt hem och som ger dig kontakt med internet.
Obs! Vi rekommenderar att du kopplar din fiberkonverter med en nätverkskabel till en router, och sen kopplar in dina övriga enheter till routern.
Nej, fiberkonvertern ger dig kontakt med internet via din fiber och det finns inget wifi i den. Du behöver skaffa en egen router med stöd för wifi.
Vi rekommenderar att du kopplar din fiberkonverter med en nätverkskabel till en router med wifi, och sen kopplar in dina övriga enheter till routern via kabel eller wifi.
Vi rekommenderar att du kopplar din fiberkonverter med en nätverkskabel till en router, och sen kopplar in dina övriga enheter till routern. TV-boxen kopplas dock med fördel direkt till fiberkonverten och inte via routern.
Kontakta den du köpt router och andra enheter av om du vill ha mer hjälp med inkoppling.
Koppla in din dator med nätverkskabel till din fiberkonverter och öppna en webbläsare. Du kommer då automatiskt till vår bredbandsportal, där du kan välja mellan olika tjänsteleverantörer. Om du inte automatiskt kommer till bredbandsportalen, skriv in webbadressen https://fiber.gotlandsenergi.se i webbläsarens adressfält.
Felanmäl till din tjänsteleverantör. Du hittar deras kontaktuppgifter på din senaste faktura.
Om du har möjlighet att surfa med din mobiltelefon finner du också kontaktuppgifter till alla tjänsteleverantörer på bredbandsportalen.
På bredbandsportalen ser du också om det är något större akut eller aviserat driftavbrott.
Du når enklast bredbandsportalen genom att koppla in din dator med nätverkskabel till din mediekonverter (fiberbox) och öppna en webbläsare. Du ska då automatiskt komma till vår bredbandsportal, där du kan välja mellan olika tjänsteleverantörer.
Om du inte kommer dit, prova att själv skriva in webbadressen https://fiber.gotlandsenergi.se i webbläsarens adressfält och se om du kan surfa dit.
Om detta inte fungerar, kontakta Geab på 0498 – 28 50 00 eller kundtjanst@geab.vattenfall.se
Om cookies: Vi använder cookies för att förbättra upplevelsen för dig. Läs mer om hur du hanterar cookies.