Vi förbereder oss för oväder

Hårda vindar kan innebära störningar i elförsörjningen. Stora delar av elnätet är vädersäkrat och vi förbereder oss för eventuella störningar genom att följa väderprognoserna och förbereda utrustning och tanka bilar och motorsågar.

Om det inträffar strömavbrott kommunicerar vi alltid, så fort som möjligt, med information via sms till de kunder som har anmält att de vill ha störningsinformation till sin mobil.

Eventuella strömavbrott kommer att avhjälpas så fort vi kan men medarbetarnas säkerhet prioriteras, vilket betyder att vi inte skickar ut personal under natten om det finns risk för deras säkerhet.

Kundservice öppnar kl 08:30 vardagar men driftcentralen med felanmälan har öppet dygnet runt och svarar på 020-28 50 50

Hur kan du förbereda?

Bra att ha hemma:

Om det blir strömavbrott:

Kontrollera innan du anmäler strömavbrott:

  • Är du helt eller delvis utan el?
  • Är det en säkring som gått sönder?
  • Har jordfelsbrytaren löst ut?
  • Har grannarna ström? Om du har strömavbrott men grannen har ström – Ring felanmälan 020-28 50 50
  • Lyssna på Radio Gotland P4 (batteridriven eller i bilen)
  • Använd mobiltelefonen sparsamt, om du måste tillkalla hjälp kan du behöva en fungerande telefon
  • Ha uppsikt över levande ljus och spritkök inomhus, och tänk på att ventilera väl
  • Öppna kyl och frys så kort tid som möjligt för att ta ut mat. En välfylld frys kan hålla kylan i flera dygn om du inte öppnar dörren. Är det kallt ute kan du förvara maten utomhus utom räckhåll för djur
  • Håll kontakt med dina grannar för att se om de behöver hjälp, särskilt om de är äldre och de som bor ensamt
  • Är det kallt ute kan du hålla värmen bättre genom att använda en begränsad del av bostaden. Se till att ha varmt på fötterna och lägg gärna på extra mattor och filtar på golvet.