fbpx
Generic filters
Exact matches only

Det finns cirka 70 stycken laddplatser runt om på ön. Fem av dessa är snabbladdare och de är placerade i Fårösund (1 st), Hemse (1 st) och Visby (3 st).

→ Se denna karta för laddstationer på Gotland.

  • Visby (Lundbygatan, Flygplatsen, Lidl och McDonalds)
  • Fårösund (Ica)
  • Hemse (Ica)

 

Det framgår i de tekniska specifikationerna för bilen om den kan snabbladda.

Kostnaden för att ladda en elbil beror på flera faktorer, bland annat batteriets storlek, skick och förmåga att tillgodogöra sig laddeffekt. Det går därför inte att uppge en kostnad som gäller alla elbilar. Här kan du se vad det kostar att ladda vid InCharge laddstationer.

Det finns i dagsläget tre sorters elbilar:

100 % eldrivna bilar (BEV) drivs helt av sitt batteri och laddas via ladduttag, laddbox eller vid en publik laddstation. Exempel: Tesla, Hyundai Ioniq electric, Nissan Leaf och Renault Zoe.

Laddhybrider (PHEV) har både en vanlig förbränningsmotor och en elektrisk motor. Batteriet laddas främst via ladduttag, laddbox eller vid en publik laddstation. Exempel: Volvo V60 Plug-in Hybrid och Toyota Prius Plug-in.

Hybridbilar (HEV) har både en vanlig förbränningsmotor och en elektrisk motor. Batteriet laddas bland annat genom att föraren bromsar. Exempel: Toyota Prius och Honda Civic Hybrid.

Förkortningarna står för de engelska benämningarna för de olika typerna av elbilar.

  • BEV, Battery electric vehicle = rena elbilar
  • HEV, Hybrid electric vehicle = hybridbilar
  • PHEV, Plug-in hybrid electric vehicle = laddhybridbilar

Det är möjligt att ladda en elbil i ett motorvärmaruttag med jordfelsbrytare om du har en så kallad Mode 2-kabel, som gör att du kan begränsa laddhastigheten. Vattenfall rekommenderar inte laddning vid högre strömstyrka än 10 A genom Mode 2. Vi rekommenderar inte att du använder en förlängningssladd. Med en laddbox som tillåter Mode 3-laddning och är godkänd för elbilar sker laddningen både säkrare och bekvämare. 

Vi rekommenderar att du installerar en laddbox då den möjliggör att laddning med högre strömstyrka, vilket gör laddningen snabbare. Dessutom blir laddningen säkrare då laddboxen kommunicerar med elbilen och stänger av strömmen vid eventuella fel. Med fast laddkabel blir även laddningen smidigare, då du slipper ta ut och in laddkabeln ur bilen varje gång du laddar.

Mode 2-laddning använder sig av ett vanligt eluttag, men tack vare den kontrolldosa som är monterad på laddkabeln och som sköter övervakningen av laddprocessen mellan dosan och bilen, så ökar säkerheten. 

Mode 3-laddning är den idag säkraste varianten av laddning och det som branschen kommit överens om är standard. Här används uttag gjorda för fordonsladdning vilket gör att laddningsprocessen kan övervakas i hela kedjan, från själva ladduttaget till fordonet. Detta medför en mycket säker lösning som även tillåter högre strömstyrkor än för Mode 2. 

Det beror både på laddstationen samt på ditt fordon. De flesta laddhybrider kan inte laddas snabbare än 3,7 kW vilket motsvarar ungefär två mils körning på en timmes laddning. Däremot kan dagens rena elbilar laddas med högre effekt. Med 11 kWh laddar man ungefär sex mils körning på en timme. Utvecklingen går mot att fler laddhybrider och rena elbilar kan ladda med högre effekt.

Pris för laddning sätts av laddstationsägaren. Aktuella priser för laddning hittar du i InCharge app eller på laddkartan.

Med InCharge laddkort eller laddbricka som du beställer här. Du faktureras i efterskott kvartalsvis för den tid du snabbladdar. Du kan också betala direkt för elen du snabbladdar via InCharge-appen. 

Av vindkraft enligt EPD Vindkontrakt (EPD är ursprungsmärkt el).

De flesta hybrider kan inte snabbladda. Det framgår i de tekniska specifikationerna för bilen om den kan snabbladda.

Snabbladdning kostar mer än normalladdning hemma, bland annat på grund av en kostsam infrastrukturuppbyggnad med särskilda stationer anpassade för kraftig effektomvandling, höga effektabonnemang med mera. Snabbladdning är det snabbaste sättet att ladda en elbil, med upp till 20 gånger högre effektnivåer än normalladdning.

Snabbladdning är tänkt som ett komplement till normalladdning där man betalar för att snabbt få extra räckvidd. För privatpersoner med ett vanligt körbehov räcker oftast normalladdningen under natten för att klara den dagliga körsträckan. Med normalladdning kostar det omkring 2 kr per mil att köra elbil.

Behovet av snabbladdning uppstår kanske ett par gånger per månad och kostnaden för detta blir cirka 7-9 kr per mil för en elbil. För hybridbilar kostar det mer per mil att snabbladda eftersom de ofta har mindre batterier som inte kan tillgodogöra sig den höga laddeffekt som vi tillhandahåller.

Teslabilar kan ladda med AC-standarden vid våra stationer, men med begränsad effekt eftersom Teslas batterier endast är anpassade för att ta emot 22 kW via AC alternativet.

Vid varje snabbladdningsstation går det att ladda via trefasalternativet (AC 43 kW). Du kan och välja ett av de två likströmsalternativen (Chademo och CCS) samtidigt. Samtliga snabbladdningsalternativ har fast kabel. Nedan ser du exempel på vilka bilmärken som funkar till vad:

Chademo (likström): Mitsubishi i-MiEV och Outlander, Citroen C-Zero, Peugeot I-ON, Nissan Leaf.

CCS (likström): Volkswagen E-up! och E-Golf, BMW i3, Hyundai IONIQ.

AC 43 kW (trefas): Renault ZOE, Tesla Model S (22 kW).

 

Om cookies: Vi använder cookies för att förbättra upplevelsen för dig. Läs mer om hur du hanterar cookies.